"Bita mig i tårna"

Ännu ett sent inlägg tyvärr, men får alltid motivation till att skriva på kvällen hehe. Har nu efter 6 månader, äntligen kommit på vad som funkar för Gajos för att få honom ordentligt lösgjord från början. Skäms lite över det faktiskt haha. Men tänkte beskriva dagens pass för er, tycker själv sånt är ganska kul att läsa! 
 
Först skrittade jag fram nått varv på lång tygel för att sedan korta upp dem. Jobbade honom i skritt, mycket undan skänkeln i ca 10 minuter. Öppna/sluta, skänkelvikning, fram/bakdelsvändning etc. Det får honom väldigt lösgjord, vilket jag nyss kom på! Sedan joggade jag igång honom. Mest basic där, volter och sånt. Efter det rullade jag på en stund i galopp, först runt hela ridhuset och sedan på en stor volt för att få honom att släppa lite. Försökte få honom framför mig ordentligt vilket gick väldigt bra! En snabb skrittpaus för att sedan jobba i trav. Gjorde lite tempoväxlingar samt övergångar för att få honom mer med mig. Till sist lite mer galopp på volt, lite längre tyglar också så han fick sträcka ut. Efter galoppen travade och skrittade jag av honom några varv på lång tygel.
 
Red inte jätte länge men han jobbade så pass bra under hela och ni vet ju vad dem säger, sluta när det går som bäst! Han blev sjukt mjuk efter en stund så han skulle kunnat bita mig i tårna haha. Han kändes väldigt nöjd efter passet  också, fick många pussar i boxen efteråt. 
 
Har bild-brist på Gajos så ni får nöja er med en video från Bashult!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera här!

Ditt namn:
Kom ihåg mitt namn

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Din Kommentar: