6 månader med Gajos!

Idag är det exakt 6 månader sedan vi hämtade hem min ståtliga springare. Kan fortfarande inte fatta att han är min. Annonsen var väldigt enkel. Någon bild och en kort video där han hoppade 4-5 hinder på kanske 90 cm, inget märkvärdigt för många. Han stod på en ridskola, vilket många säger nej till när dem ska köpa häst. Men jag fastnade verkligen för hans hoppteknik och humöret främst, runt hela banan. Banan tog han med lätthet, hoppade inte högt över men med precision. Öronen riktade framåt hela tiden, stuns i galoppen och om han orkade skulle han säkert hoppa banan 50 gånger till. 
 
Första gången vi hälsade på honom var onsdag den 24 juni. Efter en ganska lång bilfärd svängde vi in på den stora parkeringen utanför Billdals Ridklubb. Vi klev ur bilen, gick in i byggnaden där personalen hade sitt. Ok, vi spolar fram lite. Tillsammans gick vi in i stallet där han stod i en spilta brevid ett par andra ponnyer. Kärlek vid första ögonkastet kan man säga, blev gaaalet kär i ponnyn direkt. Vad jag minns var jag med när han blev sadlad/tränsad och vi gick in i det ena ridhuset. Det var en annan tjej från personalen som red först och redan då kände jag, han är min. 
 
Sedan var det min tur, lite generad hoppade jag upp, i mina mjukisar då jag glömde ridbyxor hahaha! Började med att känna på honom lite i skritt, sedan trav och galopp. Eftersom han hade lite för mycket vikt just då kändes han såklart ganska tung att rida men men! Sen var det dags att prova lite skutt med honom. Hoppade först några hinder för sig och sedan en liten bana ett par gånger. Herregud vad han tyckte det var kul, öronen va inte bakåt en enda gång och han taggade på som attan mellan hinderna! Travade och skrittade av honom, efter det bestämde vi att vi skulle ner en gång till för att prova en gång till för att verkligen vara säkra.
 
Fredagen den 26 juni åkte jag och mamma ner igen. Bestämde redan innan att jag skulle rida ut barbacka en sväng. Nu spolar vi fram lite igen. Red runt en runda i en "park" som låg i anslutning till anläggningen, skritt och trav eftersom man inte får dra runt i 120 där hahaha. När vi kom tillbaka gick vi till en paddock där jag skulle "galoppera". Satte hundöron på eftersom man kunder mer kalla det för race haha. Skänklade på honom på långsidorna och herregud va ponnyn kunde springa! Om jag hade hästöron hade mina varit lika framåtriktade som hans var.
 
Orkar inte dra upp allt annat tyvärr, men på onsdagen den 30 juni veckan efter hämtade vi hem honom! Och nu är vi här, 6 månader senare med samma underbara lilla varelse. Min drömponny.
 

Kommentarer

Kommentera här!

Ditt namn:
Kom ihåg mitt namn

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Din Kommentar: